Pojďme se podívat jak obsluhovat nové GA4 a kde najít data v novém prostředí.
O Google Analytics jste letos už určitě slyšeli. Jedná se o novou verzí Google Analytics, která nahrazuje starší GA3 (správně Universal Analytics). Oficiálně měli GA4 nahradit od 1.7.2023 (staré GA3 se „odpojují“ průběžně, takže některá ještě běží).
Základní prostředí Google Analytics 4
Základní menu se nachází na levém boku a obsahuje:
- Domovská stránka (Home) – tady je to jasné 🙂
- Reporty (Reports) – předpřipravené reporty, kde najdete data o návštěvnosti, zobrazení stránek, prodejích, demografii a geografii atd.
- Prozkoumat (Explore) – nástroj pro tvorbu vlastních explorací v případě, že hledáte (jednorázově) konkrétní data, pokud je hledáte pravidelně je praktičtější si vytvořit nový report
- Reklama (Advertising) – podrobnější data pro vyhodnocování reklamních kanálů a kampaní
- Administrátor – nastavení GA4
Ukázka prostředí GA4 v angličtině a češtině:

Zdroje návštěvnosti (akvizice – kanály, zdroj/médium)
Přehled zdrojů návštěv a statistiky jejich výkonu a chování podle kanálů nebo zdroj / médium, které jsou užitečné pro srovnání jednotlivých kanálů a jejich výkonu (počty návštěv, uživatelů, konverzí, tržeb apod).
V GA3 jste našli zdroje návštěvnosti v záložce Akvizice – Veškerá návštěvnost – Kanály (nebo Akvizice – Veškerá návštěvnost – Zdroj/médium).
V GA4 je najdete v záložce Přehledy – Akvizice – Akvizice návštěvnosti, pokud máte GA4 v angličtině tak to je Reports – Acquisition – Traffic acquisition.
Přepínání zobrazení z kanálů na jednotlivé zdroje a média pak změníte kliknutím na výběrové pole v záhlaví tabulky. Zde můžete vybrat zobrazení podle:
- Relace – výchozí skupiny kanálů (anglicky session default channel group) – tento přehled má obdobnou logiku k přehledu kanálů v GA3,
- Relace – zdroj / médium (anglicky source / medium) – tento přehled má obdobnou logiku k přehledu zdroj / médium v GA3,
- Kampaň relace (anglicky session campaing) a další.

Relace znamená, že se to týká členění podle návštěv (tzn. ne podle uživatelů).
V následné tabulce pak najdete metriky rozdělené podle zvolených dimenzí.
Stránky
Přehled zobrazovaných stránek webu a jejich metrik.
V GA3 Chování – Obsah webu – Všechny stránky.
V GA4 Přehledy – Zapojení – Stránky a obrazovky, v anglické verzi Reports – Engagement – Pages and screens.

Vstupní stránky
Podobně pak přehled vstupních stránek najdete v záložce Zapojení vizte náhled výše.
V GA3 Chování – Obsah webu – Vstupní stránky.
V GA4 Přehledy – Zapojení – Vstupní stránky, v anglické verzi Reports – Engagement – Landing page.
Prohlížeč, operační systém, rozlišení, kategorie zařízení.
Přehledy používaných prohlížečů, operačního systému, rozlišení a kategoriích zařízení najdete:
V GA3 Publikum – Technologie – Prohlížeč a operační systém.
V GA4 Reporty – Technologie – Podrobnosti o technologii, v anglické verzi: Reports – Tech – Tech details.

Po zobrazení podrobnosti o technologii (v GA4) najdete v záhlaví tabulky s reportem možnost přepnout zobrazení dimenzí a zde jsou mimojiné kategorie zařízení, rozlišení nebo operační systém.

Věk, pohlaví a geografické údaje
Přehledy o věku, pohlaví, městě a zemi v Analytics:
V GA3 Publikum – Demografické údaje – Věk (nebo Pohlaví nebo Publikum – Geografické údaje – Lokalita).
V GA4 Reporty – Uživatelské atributy – Podrobný přehled demografických údajů, v anglické verzi: Reports – User Attributes – Demographic details. Následně v záhlaví tabulky s reportem můžete přepnout zobrazení dimenzí, kde najdete Věk, Pohlaví, Zemi, Oblast, Město a další.
Data o prodejích v elektronickém obchodě
Data o prodejích v elektronickém obchodě podle produktů, id produktů, kategorií, značek najdete:
V GA3 Konverze – Elektronický obchod – Výkon produktu (nad tabulkou přepínáte dimenze).
V GA4 Reporty – Zpeněžení – Nákupy elektronického obchodu, v anglické verzi: Reports – Monetization – Ecommerce purchases. Následně v záhlaví tabulky s reportem další možnosti zobrazení dimenzí, kde je Název položky, ID položky, Kategorie, Značka položky.

Atribuční modely, Konverzní trasy a Explorace
V příštím článku si vysvětlíme atribuce vhodné pro vyhodnocování reklamy, konverzní trasy a průzkumy (explorace).
Pozor data v GA4 nemusí sedět s daty v GA3 na 100%, takže výše uvedené reporty mají stejnou povahu, ale nemusí to zaručovat, že tam uvidíte data 1:1.

- Zkušenosti v online marketingu od roku 2009.
- Od správy jednotlivých kanálů až po řízení
online marketingu stamilionových e-shopů. - 5 let řídil online marketing společnosti BAŤA.
- Řídí výkonnostní online marketing Sportega v 8 zemích
a poskytuje služby v online marketingu. - Autor e-booku Základy online marketingu.
- Navštivte LinkedIn a osobní web.