Víte, jak snadno zasáhnout cílovku v onlinu? V onlinu máte při cílení širší možnosti a můžete být efektivnější než v offlinu. Ovšem musíte odlišně uvažovat nad cílením a zasažením cílové skupiny. V offlinu se na základě stanovené cílové skupiny plánují konkrétní média, plochy, časy, kde tuto cílovku zasáhnout. V tomto článku si vysvětlíme, jak na to v onlinu:
Nejprve si srovnejme možnosti cílení v offlinu a onlinu:
Cílení v offline marketingu
V offlinu se vychází z vhodnosti (affinity) daného média pro cílovou skupinu. Zvolí se cílová skupina a hledají se pro ni odpovídající média.
Například u televizní reklamy se rozhodujete nejprve o skupině TV stanic, poté konkrétní TV stanice a její podíly, dále pořady a časy. Tak aby to nejvíce vyhovovalo požadovanému zásahu a frekvenci vaší cílové skupiny.
To znamená, že se na základě zvolené cílové skupiny plánují konkrétní média pro reklamní kampaň.
Jak je to v online marketingu?
Cílení v online marketingu
V online marketingu tak lze postupovat také, tedy na základě cílové skupiny volit konkrétní weby a sociální sítě, ovšem může to být značně neefektivní.
Příklad: Prodáváte drahé značkové oblečení pro muže a vyberete si z médií: jeden online magazín o módě, jeden online magazín pro muže a jeden byznys magazín. Při správném výběru magazínů opravdu zasáhnete část cílové skupiny. Ovšem kromě toho zasáhnete také další uživatele, kteří nepatří mezi vaši cílovou skupinu. A za zásah této necílové skupiny zaplatíte také. Zároveň může existovat část cílové skupiny, která ani jeden z vybraných online titulů nečte, takže je nezasáhnete vůbec. Obě chyby vám zvýší cenu za zásah relevantní cílové skupiny.
V onlinu existují způsoby nákupu reklamy, které umožňují podstatně širší možnosti cílení:
Jak cílit přesněji? Jednoduše si definujete cílovou skupinu. Váš online specialista nebo digitální agentura tuto cílovou skupinu nastaví do systému pro nákup reklamy a sám reklamní systém cílí na zvolenou cílovou skupinu napříč weby na internetu, kde má umístěné reklamní plochy (tedy napříč jeho displejovou sítí).
Příklad: U výše zmíněného značkového oblečení pro muže můžete mít personu muže, říkejme mu Karel, jeho definice je ve věk 30 – 55, žijící ve větším městě, se zájmem o nakupování, módu a oblečení a luxusní zboží. Definici cílové skupiny nastavíte do reklamních systémů a systémy si „vašeho Karla“ najdou napříč internetem a začnou všem takovým Karlům zobrazovat vaše reklamy bez ohledu na to, na jakém portálu se aktuálně nacházejí.
Přes jaké nástroje/kanály můžete zacílit? Prostřednictvím nástrojů systémového nákupu reklamy – přeborníky v cílení reklamy jsou PPC systémy Google Ads, Facebook Ads a RTB systémy. Velmi dobrý je v cílení také český PPC systém Sklik od Seznamu.
Nástroje pak cílí reklamu ve svých displejových plochách napříč internetem a doručují reklamy uživatelům zvolené cílové skupiny, bez ohledu na to, zda je zrovna zasáhnou při čtení online magazínu, při prohlížení televizního programu nebo třeba sledování videa.
Například přes reklamní systém Sklik můžete reklamu doručit své cílové skupině na více než tří stovkách webů. Mezi nejznámější z nich patří Seznam.cz, ProZeny.cz, Novinky.cz, Sauto.cz, Sport.cz, Email.cz, Ihned.cz, Idnes.cz, Nova.cz, Prima.cz.
Jaké cílení systémy umožňují
Podle pohlaví, věku, geografie, zájmů, rodičovství atd.
Reklamní systémy mají o uživatelích data podle jejich chování na internetu a podle dat zadaných při registraci do jimi provozovaných služeb.
Například při cílení reklamy ve Facebook Ads lze cílit podle dat, které uživatelé zadávají při registraci, při používání Facebooku a Instagramu a také při procházení internetových webů, které mají integrovaný pixel Facebooku.
Podle čeho lze cílit? Možnosti cílení jsou u jednotlivých reklamních systémů různé, zde jsou příklady:
- geografie (úroveň země, kraje i města),
- pohlaví,
- rodičovství,
- věk,
- zájmy uživatelů,
- předpokládané zájmy o koupi,
- životní události (svatba, stěhování atd..).
Možnosti cílení jsou široké, takže pomohou k definování a zasažení vaší cílové skupiny.
Podle chování na vašem webu
Ovšem to není vše. Existují možnosti i podrobnějšího cílení. Dovedete si představit, že byste mohli v kamenném obchodě zacílit přímo na zákazníky, kteří:
- si prohlíželi produkty, ale nakonec nenakoupili,
- zvažovali nákup a přidali produkty do nákupního košíku, ale nakonec se rozhodli nenakoupit,
- u vás pravidelně nakupují.
Možnost připomenout se takovým zákazníkům by byla super, že? Ať už pro dokončení nákupu nebo pro budování povědomí o vaší značce. V offlinu se nad tím skoro nepřemýšlí, ale v onlinu to jde!
Určitě znáte situaci, kdy jste si prohlíželi v e-shopu nějaké produkty a tyto produkty pak na vás „vyskakovaly” v reklamách nebo se vám zobrazovaly reklamy dané značky či e-shopu s extra nabídkou.
Cílit lze také podle chování na vašem webu:
- zda je uživatel návštěvníkem webu,
- jak se na webu choval a co si prohlížel,
- zda přidal něco do košíku, ale nedokončil nákup,
- zda nakoupil pouze jednou nebo nakupuje opakovaně.
Cílení není jen o reklamách a placených médiích, v onlinu jde cílit také newslettery podle e-mailingové databáze.
Shrnutí
V online marketingu existují širší možnosti cílení. Stačí zvolit (správné) systémy pro nákup reklamy a cílovou skupinu nebo propojit váš web s reklamním systémem prostřednictvím pixelů. Systémy se postarají o doručení reklamy této cílové skupině bez nutnosti vybírat konkrétní weby. Tím zasáhnete uživatele z vaší cílové skupiny bez ohledu na jimi preferované weby a magazíny.
V příštím článku seriálu Základy online marketingu budete mít možnost poznat, že reklama na internetu nejsou jen bannery, ale zahrnuje také řadu dalších kreativ.
Věnuje se online marketingu od roku 2009.
Má zkušenosti od správy jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
5 let řídil online marketing společnosti BAŤA.
Řídí výkonnostní online marketing Sportega v 10 zemích.
Pracuje jako konzultant online marketingu.
Autor e-booku Základy online marketingu.
Sledujte LinkedIn a osobní web.