Jak zvýšit návštěvnost webu či e-shopu

Mít e-shop nebo web nestačí. Je to jako otevřít si obchod (kancelář) na prázdné ulici. Na e-shop musíte přivést návštěvníky, kteří mají zájem o vaše produkty. Podívejte se na možnosti, jak zvýšit návštěvnost webu nebo e-shopu.

Jak zvýšit návštěvnost eshopu či webu

Článek obsahuje 10 částí, které popisují jednotlivé možnosti:

  1. Sociální sítě a reklama na sociálních sítích
  2. PPC reklama
  3. Cenové a produktové srovnávače
  4. SEO – optimalizace pro vyhledávače
  5. E-mailing
  6. Affiliate
  7. RTB reklama
  8. SMS mailing
  9. Diskuzní fóra
  10. Brand building

1. Sociální sítě a reklama na nich

Nejrozšířenější sociální sítě v Českou jsou nyní Facebook a Instagram. Na sociálních sítích můžete využit a zkombinovat 2 přístupy:

  • Organický: Budování komunity, kterou budete zasahovat svými příspěvky. Čím je komunita větší, tím více lidí zasáhnete, ale pozor alogoritmy Facebooku mohou ovlivnit dosah postů (to komu post zobrazí). Postování s obrázky a odkazy na e-shop asi znáte, kromě toho můžete přidávat také své příběhy (Stories).
  • Placený: Využijte širokých možností reklamy na sociálních sítích. Reklamy mají širší možnosti než jen propagování postů. Můžete dělat darkposty, dynamické produktové reklamy, videoreklamy. Na Facebooku i Instagramu můžete inzerovat přes nástroj Facebook reklamy. Platí se za proklik (častěji) nebo za zobrazení.

Předností sociálních sítí je spousta dat o uživatelích, takže reklamu (a částečně i organický post) můžete přesně zacílit.

2. PPC reklama

PPC reklama patří mezi nejznámější způsoby reklamy na internetu. V Česku máme 2 velké reklamní systémy Google Ads a Sklik. Pomocí PPC můžete inzerovat:

  • ve vyhledávačích – asi nejznámější možnost, můžete zde dělat reklamu textovou, ale i produktovou reklamu (reklama s náhledem konkrétního produktu). Platí se za proklik.
  • v displejové síti – velké množství webů zapojených v sítích Googlu a Seznamu, kde můžete zobrazit své bannery, responzivní reklamy a reklamy s produkty. Platí se za proklik.
  • videoreklamou – na serverech s videoobsahem jako je YouTube nebo Stream, ale také v displejové síti. Platí se za zhlédnutí nebo zobrazení.

3. Cenové a produktové srovnávače

Srovnávače jsou cenným zdrojem návštěvnosti pro e-shopy. Přivádí uživatele, kteří mají zájem o nabízený produkt právě teď. Můžeme je rozdělit na 2 základní skupiny:

  • Cenové srovnávače – porovnávají cenu stejných produktů napříč e-shopy, používají se tam, kde jsou produkty stejné (např. elektro), v Česku nejvýznamnější porovnávače jsou Heuréka a Zboží.cz.
  • Oborové srovnávače – porovnávají produkty napříč danou kategorií, používají se tam, kde nabízené produkty nejsou identické, ale podobné (např. móda) – významné české porovnávače – Glami.cz, Favi.cz, Biano.cz.

4. SEO – optimalizace pro vyhledávače

Navyšování přirozené návštěvnosti z vyhledávačů prostřednictvím optimalizace pro vyhledávače. Prostřednictvím vyhledávačů přicházejí na web uživatelé, kteří aktivně hledají vaše služby, za samotný proklik z přirozených výsledků vyhledávání se neplatí.

SEO je soubor činností, které mají zatraktivnit e-shop či web pro vyhledávač a tím přivést více relevantních návštěvníků.

SEO činnnosti:

  • úpravy technického nastavení webu – úpravy webu tak, aby byl pro vyhledávače srozumitelný,
  • používání klíčových slov a frází, které lidé vyhledávají v obsahu webu,
  • nastavení vhodné informační architektury webu,
  • budování kvalitního profilu zpětných odkazů.

Za proklik návštěvníka neplatíte, platíte za SEO specialistu nebo agenturu. Výsledky se projevují dlouhodobě a jsou závislé také na externích faktorech, které neovlivníte (algoritmy vyhledávačů, aktivita konkurence).

5. E-mailing

Udržujte vztah se svými zákazníky (a návštěvníky) přihlášenými k newsletteru a zvyšujte frekvenci či hodnotu nákupu. Zasílejte jim pravidelné a zajímavé newslettery. Jednotlivé rozesílky můžete rozdělit na:

  • hardsell – cílem je okamžitý nákup zákazníka např. slevový newsletter, výhodná nabídka,
  • představení novinek – produktů, služeb nebo kolekcí,
  • budovat vztah ke značce,
  • vzdělávat zákazníky.

Zvolte správnou frekvenci, aby newslettery nebyly příliš časté a zákazníky neobtěžovali.

Doporučuju budovat vlastní databázi přihlášených odběratelů s double-optin a v souladu s GDPR.

Platí se za nástroj podle velikosti databáze nebo počtu rozesílek.

6. Affiliate

V tomto kanálu platíte až provizi za uskutečněnou objednávku – procentem z hodnoty nebo fixní částkou. Affialiate program vytvoříte:

  • zapojením se do affiliate sítě jako je CJ.com či eSpoluprace.cz (které vám mohou pomoci také se správou programu)
  • pronajmete si krabicové řešení pro affiliate a řídíte si jej sami.

Pozor na správné nastavení podmínek, aby měl program přidanou hodnotu pro obě strany. Např. rušení provizí u stornovaných objednávek, vyloučení propagace partnery přes vaši značku v PPC apod.

7. RTB reklama

RTB reklama se zobrazuje v displejové síti podobně jako PPC reklama. Narozdíl oproti PPC v displejové síti:

  • je dražší,
  • má větší síť partnerských webů, kde se mohou reklamy zobrazit,
  • má větší možnosti cílení,
  • má větší možnosti reklamních formátů,
  • platí se za 1000 zobrazení.

Cenový rozdíl je oproti PPC výrazně vyšší, z hlediska návratnosti se většině e-shopů vyplatí využít PPC. Naopak RTB je dobrou volbou pokud máte příliš specifickou cílovou skupinu, kterou chcete zasáhnout nebo přivést na váš e-shop.

8. SMS mailing

Podobný způsob komunikace jako e-mailing. SMS mailing je příležitostí, protože jej nevyužívá tolik e-shopů a webů.

Odlišnosti:

  • počet kampaní SMS rozesílek by měl být nižší (max 1x za čtvrt roku),
  • sdělení musí být stručné,
  • cena je oproti e-mailingu vyšší.

Platíte za rozeslanou SMS zprávu.

9. Oborová diskuzní fóra

Návštěvníky můžete získat i spoluprací s diskuzním fóry ve stejném oboru jako je sortiment e-shopu.

Například e-shop s anténní a satelitní technickou může spolupracovat s fóry o televizním a satelitním příjmu, kde může sponzorovat provoz diskuzního fóra a uživatelům radit s konkrétními typy antén.

10. Budování brandu

Budování brandu (v online a offline prostředí) je dlouhodobá záležitost, která je spojená s větším rozpočtem. Pokud se vám podaří vybudovat brand, získáte návštěvnost, která chce nakoupit přímo u vás.

Způsoby budování brandu:

  • brandové kampaně v offline (televize, rádio, noviny, billboard),
  • brandové kampaně v onlinu (videoreklama online, displejové reklamy pomocí PPC a RTB),
  • vlastní prodejní síť,
  • síť vlastních odběrných míst,
  • dobrá zkušenost zákazníků a opakovaný nákup.