Mít e-shop nebo web nestačí. Je to jako otevřít si obchod (kancelář) na prázdné ulici. Na e-shop musíte přivést návštěvníky, kteří mají zájem o vaše produkty. Podívejte se na možnosti, jak zvýšit návštěvnost webu nebo e-shopu.
Článek obsahuje 10 částí, které popisují jednotlivé možnosti:
- Sociální sítě a reklama na sociálních sítích
- PPC reklama
- Cenové a produktové srovnávače
- SEO – optimalizace pro vyhledávače
- E-mailing
- Affiliate
- RTB reklama
- SMS mailing
- Diskuzní fóra
- Brand building
1. Sociální sítě a reklama na nich
Nejrozšířenější sociální sítě v Českou jsou nyní Facebook a Instagram. Na sociálních sítích můžete využit a zkombinovat 2 přístupy:
- Organický: Budování komunity, kterou budete zasahovat svými příspěvky. Čím je komunita větší, tím více lidí zasáhnete, ale pozor alogoritmy Facebooku mohou ovlivnit dosah postů (to komu post zobrazí). Postování s obrázky a odkazy na e-shop asi znáte, kromě toho můžete přidávat také své příběhy (Stories).
- Placený: Využijte širokých možností reklamy na sociálních sítích. Reklamy mají širší možnosti než jen propagování postů. Můžete dělat darkposty, dynamické produktové reklamy, videoreklamy. Na Facebooku i Instagramu můžete inzerovat přes nástroj Facebook reklamy. Platí se za proklik (častěji) nebo za zobrazení. Více informací o reklamě na sociálních sítích.
Předností sociálních sítí je spousta dat o uživatelích, takže reklamu (a částečně i organický post) můžete přesně zacílit.
2. PPC reklama
PPC reklama patří mezi nejznámější způsoby reklamy na internetu. V Česku máme 2 velké reklamní systémy Google Ads a Sklik. Pomocí PPC můžete inzerovat:
- ve vyhledávačích – asi nejznámější možnost, můžete zde dělat reklamu textovou, ale i produktovou reklamu (reklama s náhledem konkrétního produktu). Platí se za proklik.
- v displejové síti – velké množství webů zapojených v sítích Googlu a Seznamu, kde můžete zobrazit své bannery, responzivní reklamy a reklamy s produkty. Platí se za proklik.
- videoreklamou – na serverech s videoobsahem jako je YouTube nebo Stream, ale také v displejové síti. Platí se za zhlédnutí nebo zobrazení.
Více informací o PPC reklamě a videoreklamě online.
3. Cenové a produktové srovnávače
Srovnávače jsou cenným zdrojem návštěvnosti pro e-shopy. Přivádí uživatele, kteří mají zájem o nabízený produkt právě teď. Můžeme je rozdělit na 2 základní skupiny:
- Cenové srovnávače – porovnávají cenu stejných produktů napříč e-shopy, používají se tam, kde jsou produkty stejné (např. elektro), v Česku nejvýznamnější porovnávače jsou Heuréka a Zboží.cz.
- Oborové srovnávače – porovnávají produkty napříč danou kategorií, používají se tam, kde nabízené produkty nejsou identické, ale podobné (např. móda) – významné české porovnávače – Glami.cz, Favi.cz, Biano.cz.
Více informací o srovnávačích cen a produktů.
4. SEO – optimalizace pro vyhledávače
Navyšování přirozené návštěvnosti z vyhledávačů prostřednictvím optimalizace pro vyhledávače. Prostřednictvím vyhledávačů přicházejí na web uživatelé, kteří aktivně hledají vaše služby, za samotný proklik z přirozených výsledků vyhledávání se neplatí.
SEO je soubor činností, které mají zatraktivnit e-shop či web pro vyhledávač a tím přivést více relevantních návštěvníků.
SEO činnnosti:
- úpravy technického nastavení webu – úpravy webu tak, aby byl pro vyhledávače srozumitelný,
- používání klíčových slov a frází, které lidé vyhledávají v obsahu webu,
- nastavení vhodné informační architektury webu,
- budování kvalitního profilu zpětných odkazů.
Za proklik návštěvníka neplatíte, platíte za SEO specialistu nebo agenturu. Výsledky se projevují dlouhodobě a jsou závislé také na externích faktorech, které neovlivníte (algoritmy vyhledávačů, aktivita konkurence). Více informací o SEO.
5. E-mailing
Udržujte vztah se svými zákazníky (a návštěvníky) přihlášenými k newsletteru a zvyšujte frekvenci či hodnotu nákupu. Zasílejte jim pravidelné a zajímavé newslettery. Jednotlivé rozesílky můžete rozdělit na:
- hardsell – cílem je okamžitý nákup zákazníka např. slevový newsletter, výhodná nabídka,
- představení novinek – produktů, služeb nebo kolekcí,
- budovat vztah ke značce,
- vzdělávat zákazníky.
Zvolte správnou frekvenci, aby newslettery nebyly příliš časté a zákazníky neobtěžovali.
Doporučuju budovat vlastní databázi přihlášených odběratelů s double-optin a v souladu s GDPR.
Platí se za nástroj podle velikosti databáze nebo počtu rozesílek. Více informací o e-mailingu.
6. Affiliate
V tomto kanálu platíte až provizi za uskutečněnou objednávku – procentem z hodnoty nebo fixní částkou. Affialiate program vytvoříte:
- zapojením se do affiliate sítě jako je CJ.com či eSpoluprace.cz (které vám mohou pomoci také se správou programu)
- pronajmete si krabicové řešení pro affiliate a řídíte si jej sami.
Pozor na správné nastavení podmínek, aby měl program přidanou hodnotu pro obě strany. Např. rušení provizí u stornovaných objednávek, vyloučení propagace partnery přes vaši značku v PPC apod.
7. RTB reklama
RTB reklama se zobrazuje v displejové síti podobně jako PPC reklama. RTB narozdíl oproti PPC v displejové síti:
- je dražší,
- má větší síť partnerských webů, kde se mohou reklamy zobrazit,
- má větší možnosti cílení,
- má větší možnosti reklamních formátů,
- platí se za 1000 zobrazení.
Cenový rozdíl je oproti PPC výrazně vyšší, z hlediska návratnosti se většině e-shopů vyplatí využít PPC. Naopak RTB je dobrou volbou pokud máte příliš specifickou cílovou skupinu, kterou chcete zasáhnout nebo přivést na váš e-shop.
8. SMS mailing
Podobný způsob komunikace jako e-mailing. SMS mailing je příležitostí, protože jej nevyužívá tolik e-shopů a webů.
Odlišnosti:
- počet kampaní SMS rozesílek by měl být nižší (max 1x za čtvrt roku),
- sdělení musí být stručné,
- cena je oproti e-mailingu vyšší.
Platíte za rozeslanou SMS zprávu.
9. Oborová diskuzní fóra
Návštěvníky můžete získat i spoluprací s diskuzním fóry ve stejném oboru jako je sortiment e-shopu.
Například e-shop s anténní a satelitní technickou může spolupracovat s fóry o televizním a satelitním příjmu, kde může sponzorovat provoz diskuzního fóra a uživatelům radit s konkrétními typy antén.
10. Budování brandu
Budování brandu (v online a offline prostředí) je dlouhodobá záležitost, která je spojená s větším rozpočtem. Pokud se vám podaří vybudovat brand, získáte návštěvnost, která chce nakoupit přímo u vás.
Způsoby budování brandu:
- brandové kampaně v offline (televize, rádio, noviny, billboard),
- brandové kampaně v onlinu (videoreklama online, displejové reklamy pomocí PPC a RTB),
- vlastní prodejní síť,
- síť vlastních odběrných míst,
- dobrá zkušenost zákazníků a opakovaný nákup.
Věnuje se online marketingu od roku 2009.
Má zkušenosti od správy jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
5 let řídil online marketing společnosti BAŤA.
Řídí výkonnostní online marketing Sportega v 10 zemích.
Pracuje jako konzultant online marketingu.
Autor e-booku Základy online marketingu.
Sledujte LinkedIn a osobní web.