Jakou hledanost má koronavirus a související produkty ve vyhledávání?

V aktuální situaci dostal koronavirus obrovský prostor v médiích. Navíc strach patří mezi nejsilnější emoce. Co to způsobilo v chování uživatelů na internetu? Jak se zvýšila hledanost koronaviru? Jak je na tom koronavirus v hledanosti oproti chřipce a nachlazení? Jak ovlivnil koronavir hledanost produktů a značek?

Pojďme se na to podívat. Zpracoval jsem data o vyhledávání v Seznam.cz.

Hledanost koronaviru vs. tradiční nemoci

Nejprve se podívejme na období “před koronavirem”. V roce 2019 lidé běžně vyhledávali tradiční nemoci – chřipku a nachlazení ve stovkách hledání měsíčně. Chřipka budila větší zájem a v období své sezony dosahovala peaků ve vyhledávání.

Hledanost před koronavirem. Data z vyhledávání Seznam.cz

Od ledna 2020 se zvyšoval počet zpráv o koronaviru. Nejprve v Číně, poté Itálie. Hledanost koronaviru se z měsíce na měsíce rapidně zvýšila. Z nuly na 70 tisíc hledání za měsíc. Koronavir v zájmu veřejnosti naprosto porazil chřipku i nachlazení.

Hledanost i s lednem a únorem 2020. Pozor velká změna měřítka grafu díky skokovému nárůstu. Data z vyhledávání Seznam.cz

Sledujte jak se v grafu 2 změnilo měřítko. Chřipka a nachlazení jsou úplně dole. Přestože hledanost chřipky se v lednu zpětinásobila, oproti koronaviru není v grafu téměř vidět.

Ochranné produkty proti koronaviru

V období před koronavirem lidé jen zřídka (v desítkách měsíčně) hledali gely, roušky a nejméně respirátory. Může to být způsobené také tím, že dezinfekční gely se nakupují spíše v kamenných obchodech. Roušky nakupují instituce a lékaři, často od stejných dodavatelů a opakovaně. Tedy nemusí je hledat online.

Hledanost před koronavirem. Data z vyhledávání Seznam.cz

Po zprávách o koronaviru v Evropě a ČR se lidé začali zajímat také o tyto “ochranné pomůcky”.

S rozšířením povědomí o koronaviru, se v médiích začaly objevovat zprávy, že od koronaviru může ochránit respirátor FFP3. A tak hledanost respirátorů FFP3 vyskočila z téměř nuly na víc než dvěstětisíc hledání za měsíc. Tedy víc než o informace o koronaviru – aktivátoru poptávky po respirátoru. Skokově se také zvýšilo hledání dezinfekčních gelů a roušek – z desítek do tisíců, ovšem v grafu respirátor odsunul měřítko do stovek tisíců.

Hledanost i s lednem a únorem 2020. Pozor velká změna měřítka grafu díky skokovému nárůstu. Data z vyhledávání Seznam.cz

Značky a výrobci

Další z “účinků” koronaviru bylo skokové zvýšení zájmu o značky a firmy, které vyrábí “ochranné” produkty. Což bude mít za následek upevnění povědomí o těchto značkách.

Zanalyzoval jsem hledanost čtyř z nich:

  • Sanytol – výrobce dezinfekčních prostředků včetně gelů na ruce.
  • 3M – velká společnost, renomovaný výrobce velké řady výrobků pro firmy i domácnost, který mimo jiné vyrábí i respirátory FFP3.
  • Nanologix – česká firma vyrábějící ochranné masky. V médiích se objevilo, že od této firmy si objednala masky i správa Pražského hradu.
  • Batist Medical – výrobce produktů pro zdravotnictví. Vyrábí také roušky a masky.

V roce 2019 lidé průběžně hledali značky Sanytol a 3M ve stovkách měsíčně. Batist Medical v desítkách za měsíc a firma Nanologix byla ve vyhledávání Seznamu pouze v jednotkách za měsíc.

Hledanost před koronavirem. Data z vyhledávání Seznam.cz

V únoru 2020 hledanost značky Sanytol (ve spojitosti s jeho gelem) překročila 3500 hledání měsíčně, hledanost 3M překročila 1300, Batist Medical se dostala nad 1600 a jen málo hledaná Nanologix byla hledána 269 krát za měsíc.

Hledanost i s lednem a únorem 2020. Pozor velká změna měřítka grafu díky skokovému nárůstu. Data z vyhledávání Seznam.cz

Není to zvýšení povědomí prostřednictvím reklamní kampaně, ale prostřednictvím aktuální potřeby. O silnější to může být účinek primingu ve vztahu spotřebitelů k těmto značkám, které se upevní v mysli spotřebitelů spolu s pozitivní asociací ochránců před nebezpečným virem. Jaký výrobce dezinfekce (na ruce nebo i na podlahy) vás nyní napadne nejdříve?

Nárůst počtu nakažených v Česku, vládní opatření a související mediální pozornost napovídají tomu, že čísla za hledanost v březnu budou ještě vyšší.

Také by šlo ověřit, že koronavirus měl i obrácený účinek na hledanost jiných produktů a značek – zejména zbytné produkty a služby.

Držme si palce, ať koronavirus rychle opustí Česko, Evropu a celou planetu.

A až se vrátí věci do normálu, můžete se zamyslet, co vaše firma:

  • Měříte povědomí o značce a firmě?
  • Sledujete sezónnost a poptávku produktů?
  • Hledáte spouštěče poptávky po produktech?