Co je XML feed

Při řešení reklamy pro e-shop se setkáte s pojmem XML feed. Přečtěte si co je to XML feed, jak ho používat, upravovat a praktické příklady kde se s ním nejčastěji setkáte.

Co je XML feed?

XML feed je datový soubor, který se využívá k přenosu větší sady dat. V online marketingu a ecommerce je to obvykle spojené s daty o produktech v e-shopu. Prostřednictvím XML feedu se propojít data o produktech v e-shopu s cenovými porovnávači (např. Heuréka) a reklamními systémy (např. PPC Google Ads a jejich remarketingovými a produktovými kampaněmi).

Jak používat XML feed?

E-shop generuje XML feed na určité adrese. Vy tuto adresu XML feedu nastavíte v reklamním systému (Google Ads, Heuréka apod.) a tím propojíte data o produktech mezi e-shopem a reklamním systémem.

Důležité je, aby si data z e-shopu rozuměla s daty v reklamním systému. Proto mají jednotlivé systémy specifikace XML feedů, které je potřeba pro jeho spárování dodržet. Často používané systémy a e-shopové řešení Shoptet více popíšu níže.

Jak upravit XML feed?

Pokud XML feed neodpovídá vaší představě můžete ho upravit:

  • tam, kde se generuje, tedy v samotném e-shopu (pakliže takové úpravy dovoluje),
  • pomocí externího nástroje, kam nahrajete XML feed z e-shopu jako vstupní feed, provedete úpravy a budete mít výstupní feed, který nahrajete do reklamního systému. Takovým nástrojem je např. Mergado.

XML feedy a jednotlivé systémy

Nyní se podívat na specifikace nejpoužívanějších nástrojů či systémů v online marketingu a v jednom e-shopovém řešení – Shoptet.

Heuréka

Tzv. Heuréka feed se stal v Česku skoro synonemem pro specifikaci XML feedu, takže na používání specifikace feedu podle Heuréky můžete narazit i v jiných nástrojích.

Specifikace XML feedu od Heuréky: https://sluzby.heureka.cz/napoveda/xml-feed/

Na Heuréce můžete narazit také na nutnost párování produktů, pakliže produkty nejsou správně spárované, kategorií podle Heuréky a dostupnostní feed.

Kategorie podle Heuréky najdete v jejich stromu kategorií, více informací: https://sluzby.heureka.cz/napoveda/strom-kategorii/

Zboží.cz

Zboží patří spolu s Heurékou mezi 2 nejvýznamnější cenové porovnávače. Feed využijete také pro dynamické produktové reklamy v systému Sklik.

Specifikace XML feedu podle Zbozi.cz: https://napoveda.zbozi.cz/xml-feed/specifikace/

Glami.cz

Módní katalog Glami.cz má požadavky na feed uspůsobené módnímu segmentu.

Specifikace feedu podle Glami: https://www.glami.cz/info/feed/

Google Merchants a Google Ads

V PPC systému Google Ads se reklamy upravují prostřednictvím samostatného nástroje Google Merchants. Stejně jako je u nás rozšířená specifikace podle Heuréky, tak je ve světě rozšířená specifikace podle Google.

Specifikace XML feedu: https://support.google.com/merchants/answer/7052112?hl=cs

Shoptet

Shoptet je krabicové řešení e-shopu. Výstupní feedy pro Heuréku, Zboží, Google nákupy a Glami najdete v administraci Shoptetu pod volbou Propojení – XML feedy. Dále si můžete vytvořit vlastní (uživatelský) XML feed. Více informací v nápovědě Shoptetu.

You May Also Like