Při řízení a realizaci online marketingu se setkáte s nástroji online marketingu. Abyste chápali, o čem specialista nebo agentura mluví, pojďte porozumět jednotlivým nástrojům a poznat, k čemu slouží.

1. Nástroje webové analytiky
Ze všech onlinových nástrojů považuji pro řízení online marketingu jako nejdůležitější nástroje webové (nebo lépe digitální) analytiky. Na základě dat z webové analytiky můžete přesněji řídit online jako celek nebo jednotlivé online kanály, alokovat digitální rozpočet a řešit úpravy a zlepšení webu.
Alespoň základní znalost používání Google Analytics je nutností pro většinu online marketingových pozic.
Google Analytics
Google Analytics je nejznámější a nejrozšířenější nástroj webové analytiky. Nástroj je nabízen v bezplatné i placené verzi. Jeho široká oblíbenost je také díky tomu, že i v neplacené verzi poskytuje obrovskou řadu metrik, dimenzí a možností segmentací. Před použitím je potřeba integrovat Google Analytics na web. Více o vložení kódu v nápovědě Google. Ideálně přes Google Tag Manager, který umožňuje nasazení kódů také dalších online nástrojů.
Mezi další analytické nástroje patří Adobe Analytics a HubSpot.
2. Nástroje na správu online kanálů
Tyto nástroje slouží k řízení a analyzování nebo jen k analyzování jednotlivých online kanálů. Jsou vázány na konkrétní kanál. Začátečníci v onlinu by měli vědět, alespoň to k čemu daný nástroj slouží a s jakým kanálem je spojený. Hlubší znalost nástrojů je na specialistech daného online kanálu či oboru.
PPC systémy – PPC reklama
PPC systémy slouží k řízení obsahu PPC reklam (vyhledávací, obsahové a video reklamy) a také k reportování a analyzování dat. V Česku patří mezi nejrozšířenější PPC systémy:
- Sklik ze skupiny Seznam, který spravuje reklamu ve vyhledávači Seznam a obsahové síti Sklik (kam patří například Novinky.cz) a video reklamy (např. na Streamu).
- Google Ads ze skupiny Google, který spravuje reklamu ve vyhledávači Google a obsahové síti Google Display Networks a videoreklamy (např. YouTube).
Správa sociálních sítí a reklam
Nástroje pro reklamu na sociálních sítích umožňující řídit obsah reklam a analyzovat data. Mezi nejrozšířenější patří:
- Facebook Správce reklam – nástroj pro správu reklam na Facebooku a Instagramu.
- Facebook Business manager – komplexnější nástroj, který umožňuje správu více reklamních účtů, Facebook stránek, přístupy pro více lidí, fakturaci, správu katalogu a možnost dynamického retargetingu.
- Dále Twitter Ads a Linked Ads pro správu reklamy na stejnojmenných sociálních sítích.
Nástroje pro správu firemních stránek a postů na sociálních sítích:
- Správci profilů jednotlivých sociálních sítí od sítí FB, Instagram, Twitter a LinkedIn,
- Facebook Creator Studio – komplexnější nástroj pro správu stránek na Facebooku a Instagramu.
Cenové a produktové porovnávače
Cenové porovnávače a produktové katalogy mají administrační rozhraní pro e-shopy, odkud mohou e-shopy spravovat své nastavení a ceny prokliků u jednotlivých kategorií. Mezi nejznámější patří:
- Heureka Administrace e-shopu
- Zboží.cz Admin.Zbozi.cz
- Glami partner
E-shopy naráží na problém produktových XML feedů, s nimiž pomůže Mergado – nástroj na úpravu feedy e-shopů bez nutnosti programátorského zásahu.
E-mailing
Sem patří nástroje na rozesílání newsletterů a správu databáze odběratelů. Velmi rozšířený je zahraniční nástroj MailChimp, ale existují také české nástroje na e-mailing: Mailkit, EcoMail a SmartEmailing.
SEO
Samotné pozice ve vyhledávačích nelze napřímo ovlivňovat, nicméně vyhledávače poskytují nástroje, které pomohou lépe vyhodnotit, jak si web ve vyhledávači “vede”. Takové nástroje jsou Google Search Console, Seznam Webmaster a Bing Webmaster Tool.
Dál mezi užitečné nástroje patří:
- Collabim, který pomůže s měřením pozic ve vyhledávačích a kontrolou zobrazování PPC reklam ve vyhledávání.
- Marketing Miner, který pomůže s analýzou klíčových slov, analýzou našeptávačů nebo například s získáváním cen produktů ze zbožových srovnávačů.
Oba tyto nástroje nabízí i další funkce, které přesahují ze SEO do celého online marketingu.
3. Nástroje na projektové řízení
Při řízení online projektů budete pravděpodobně spolupracovat s více lidmi (interní, externí nebo pracovníci agentur). S organizací projektů a jednotlivých úkolů pomáhají nástroje projektového řízení. S jejichž pomocí lze evidovat úkoly, projekty, diskutovat o projektech, přiřazovat jim termíny a odpovědné osoby.
Takovými nástroji jsou BaseCamp, Trello, Jira, Freelo a Easy Project.
Nyní máte základní přehled v online nástrojích. V příštím článku seriálu Základy online marketingu se podíváme na reporty a vyhodnocování v online marketingu a to jak přistupovat k datům, které získáte z Google Analytics, Skliku, Google Ads nebo reklam na Facebooku.
Zjistíte, jak předejít tomu, aby vám agentury reportovaly v celkovém součtu vyšší tržby, než kterých e-shop skutečně dosáhl.
- Věnuje se online marketingu od roku 2009.
- Prošel správou jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
- Má zkušenosti s výkonnostním i brandovým onlinem.
- Autor seriálu Základy online marketingu.
- Stará se o online marketing společnosti BAŤA v ČR a SR.
- Ztrojnásobil návratnost investic do online marketingu ve společnosti BAŤA .
- Realizuje digitální kampaně se zásahem milionů uživatelů.
- Sledujte LinkedIn a osobní web.
- Přihlašte se k odběru newsletteru.