Základy online marketingu 5. díl: Nástroje

Při řízení a realizaci online marketingu se setkáte s nástroji online marketingu. Abyste chápali, o čem specialista nebo agentura mluví, pojďte porozumět jednotlivým nástrojům a poznat, k čemu slouží.

Tento článek patří do seriálu Základy online marketingu.

1. Nástroje webové analytiky

Ze všech onlinových nástrojů považuji pro řízení online marketingu jako nejdůležitější nástroje webové (nebo lépe digitální) analytiky. Na základě dat z webové analytiky můžete přesněji řídit online jako celek nebo jednotlivé online kanály, alokovat digitální rozpočet a řešit úpravy a zlepšení webu.

Alespoň základní znalost používání Google Analytics je nutností pro většinu online marketingových pozic.

Google Analytics

Google Analytics je nejznámější a nejrozšířenější nástroj webové analytiky. Nástroj je nabízen v bezplatné i placené verzi. Jeho široká oblíbenost je také díky tomu, že i v neplacené verzi poskytuje obrovskou řadu metrik, dimenzí a možností segmentací. Před použitím je potřeba integrovat Google Analytics na web. Více o vložení kódu v nápovědě Google. Ideálně přes Google Tag Manager, který umožňuje nasazení kódů také dalších online nástrojů.

Mezi další analytické nástroje patří Adobe Analytics a HubSpot.

2. Nástroje na správu online kanálů

Tyto nástroje slouží k řízení a analyzování nebo jen k analyzování jednotlivých online kanálů. Jsou vázány na konkrétní kanál. Začátečníci v onlinu by měli vědět, alespoň to k čemu daný nástroj slouží a s jakým kanálem je spojený. Hlubší znalost nástrojů je na specialistech daného online kanálu či oboru.

PPC systémy – PPC reklama

PPC systémy slouží k řízení obsahu PPC reklam (vyhledávací, obsahové a video reklamy) a také k reportování a analyzování dat. V Česku patří mezi nejrozšířenější PPC systémy:

  • Sklik ze skupiny Seznam, který spravuje reklamu ve vyhledávači Seznam a obsahové síti Sklik (kam patří například Novinky.cz) a video reklamy (např. na Streamu).
  • Google Ads ze skupiny Google, který spravuje reklamu ve vyhledávači Google a obsahové síti Google Display Networks a videoreklamy (např. YouTube).

Správa sociálních sítí a reklam

Nástroje pro reklamu na sociálních sítích umožňující řídit obsah reklam a analyzovat data. Mezi nejrozšířenější patří:

  • Facebook Správce reklam – nástroj pro správu reklam na Facebooku a Instagramu.
  • Facebook Business manager – komplexnější nástroj, který umožňuje správu více reklamních účtů, Facebook stránek, přístupy pro více lidí, fakturaci, správu katalogu a možnost dynamického retargetingu.
  • Dále Twitter Ads a Linked Ads pro správu reklamy na stejnojmenných sociálních sítích.

Nástroje pro správu firemních stránek a postů na sociálních sítích:

  • Správci profilů jednotlivých sociálních sítí od sítí FB, Instagram, Twitter a LinkedIn,
  • Facebook Creator Studio – komplexnější nástroj pro správu stránek na Facebooku a Instagramu.

Cenové a produktové porovnávače

Cenové porovnávače a produktové katalogy mají administrační rozhraní pro e-shopy, odkud mohou e-shopy spravovat své nastavení a ceny prokliků u jednotlivých kategorií. Mezi nejznámější patří:

E-shopy naráží na problém produktových XML feedů, s nimiž pomůže Mergado – nástroj na úpravu feedy e-shopů bez nutnosti programátorského zásahu.

E-mailing

Sem patří nástroje na rozesílání newsletterů a správu databáze odběratelů. Velmi rozšířený je zahraniční nástroj MailChimp, ale existují také české nástroje na e-mailing: Mailkit, EcoMail a SmartEmailing.

SEO

Samotné pozice ve vyhledávačích nelze napřímo ovlivňovat, nicméně vyhledávače poskytují nástroje, které pomohou lépe vyhodnotit, jak si web ve vyhledávači “vede”. Takové nástroje jsou Google Search Console, Seznam Webmaster a Bing Webmaster Tool.

Dál mezi užitečné nástroje patří:

  • Collabim, který pomůže s měřením pozic ve vyhledávačích a kontrolou zobrazování PPC reklam ve vyhledávání.
  • Marketing Miner, který pomůže s analýzou klíčových slov, analýzou našeptávačů nebo například s získáváním cen produktů ze zbožových srovnávačů.

Oba tyto nástroje nabízí i další funkce, které přesahují ze SEO do celého online marketingu.

3. Nástroje na projektové řízení

Při řízení online projektů budete pravděpodobně spolupracovat s více lidmi (interní, externí nebo pracovníci agentur). S organizací projektů a jednotlivých úkolů pomáhají nástroje projektového řízení. S jejichž pomocí lze evidovat úkoly, projekty, diskutovat o projektech, přiřazovat jim termíny a odpovědné osoby.

Takovými nástroji jsou BaseCamp, Trello, Jira, Freelo a Easy Project.

Nyní máte základní přehled v online nástrojích. V příštím článku seriálu Základy online marketingu se podíváme na reporty a vyhodnocování v online marketingu a to jak přistupovat k datům, které získáte z Google Analytics, Skliku, Google Ads nebo reklam na Facebooku.

Zjistíte, jak předejít tomu, aby vám agentury reportovaly v celkovém součtu vyšší tržby, než kterých e-shop skutečně dosáhl.