Co nekontrolujete, to nemůžete dobře řídit. To platí také u návštěvnosti webových stránek. Proto je potřeba návštěvnost měřit a vyhodnocovat. Nejedná se jen o počet návštěvníků, ale také další data o nich, jejich chování a zdrojích návštěvnosti. A rozhodovat o investicích do (online) marketingových aktivit na základě těchto dat.
Čím měřit
Výborným nástrojem na měření (nejen) návštěvnosti je Google Analytics – mezinárodní a oblíbený nástroj webové analytiky od společnosti Google. Jeho základní verze je zdarma, existuje také rozšířená placená verze Google Analytics 360.
Co měřit
V Google Analytics neměříte jen počet návštěvníků, G.A. vám umožňuje měřit další data – počet uživatelů, míru okamžitého opuštění, počet konverzní (objednávek), tržby, konverzní míra, a podobně.
U metrik za celkovou návštěvnost to nekončí, můžete se podívat také na chování na webu – obsah, který uživatelé na webu navštěvují – všechny prohlédnuté stránky, vstupní stránky a výstupní stránky – díky tomu můžete najít stránky, které jsou důležité nebo také ty, které jsou problematické.
Další měřenou skupinou jsou akviziční zdroje – odkud návštěvníci přichází a vyhodnocovat tak investice do online marketingu a kampaní. Také můžete zjistit další data, která vám pomohou porozumět zákazníkům – geolokální, demografické, zařízení, prohlížeč, rozlišení a podobně.
Mezi další důležité data, které najdete v G.A. patří:
- vyhodnocování konverzí a tržeb podle atribucí,
- měření událostí na webu,
- podrobná data o e-commerce pro e-shopy.
Proč návštěvnost měřit a vyhodnocovat
Na základě dat (nejen o návštěvnosti) z webové analytiky můžete dosáhnout:
- zvýšení tržeb díky optimalizací investic do online marketingu a hledání efektivních kanálů,
- zvýšení tržeb díky optimalizaci průchodnosti webem a konverzní míry.
- najít efektivní zdroje pro zvyšování návštěvníků,
- vyhodnotit kampaně,
- ušetřit za neefektivní investice do výkonnostních kanálů,
- poznat návštěvníky a porozumět jejich chování na webu,
- pochopit, které stránky na webu jsou nejdůležitější a vyladit je,
- zjistit, zda máte stránky, kterým věnujete příliš pozornosti, ale nemají velký význam pro návštěvníky nebo najít strany, kde se návštěvníci ztrácí,
- porovnat a ověřit výsledky jednotlivých kanálů (Facebook reklama, Google Ads, Sklik), které vidíte v jejich systémech nebo vám ze systémů reportuje agentura – více ve článku Reporty a vyhodnocování.
Na data o návštěvnosti se tedy nemusíte dívat jen jako na statistický údaj, ale můžete využít komplexní data z webové analytiky jako velkého pomocníka pro řízení e-shopu nebo webu.
Jak začít s měřením
Nejdříve musíte integrovat na webu Google Analytics. Pokud to chcete mít vychytané, do budoucna se bude určitě hodit Google Tag Manager, který vám umožní snadno integrovat další pixely a kódy.
Návod na vložení základní značky Google Analytics: https://support.google.com/analytics/answer/1008080?hl=cs
Jak zvýšit počet návštěvníků na webu
Návštěvnost už měříte, ale potřebujete zvýšit počet návštěvníků? Mrkněte na tyto články:
- Jak zvýšit návštěvnost webu či e-shopu?
- Online média a kanály, které vám mohou zvýšit návštěvnost (článek ze série Základy online marketingu)
Věnuje se online marketingu od roku 2009.
Má zkušenosti od správy jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
5 let řídil online marketing společnosti BAŤA.
Řídí výkonnostní online marketing Sportega v 10 zemích.
Pracuje jako konzultant online marketingu.
Autor e-booku Základy online marketingu.
Sledujte LinkedIn a osobní web.